berlijn2019.reismee.nl

Week 3

Verslag 2

Na het aftikken van slechts € 28 ? op de fiets richting de volgende Hanzestad Stade door redelijk agrarisch gebied met af en toe mooie hoekjes in het landschap zoals Lilienthal. Overnacht in Plonjeshausen, waar we door de oude baas van de camping vriendelijk ontvangen werden. Weer echt zo’n Stacaravancamping , maar met een voor ons prima plekje . Na een duik in de vijver lekker zitten nagenieten van een onvervalste curryworst met frites met natuurlijk de onmisbare “grosses” bier. De volgende dag tussen de middag aangekomen in Hanzestad Stade, historisch plaatsje met vele mooi vakwerkhuizen. Koffietje gedaan, foto,s genomen en weer door ,om na een tocht over de dijk langs de Elbe en het “Altes Land” met enorm veel appelgaarden, ons kamp op te slaan in de voormalige boomgaard van een boerencamping. Onderweg vele mooi bewerkte boerderijen met prachtige voordeuren. Wat veelal de rijkdom aangaf. Na de overheerlijke pizza, door de eigenaar zelf gefabriceerd , nog gezellig zitten napraten met twee Nederlanders , die vanuit Riga, in de Baltische staten op weg waren naar Nederland. Hadden er al zo'n 2400 km opzitten. Zij vertelden , dat ze onder de indruk waren van het feit wat de 2de wereldoorlog aan vernietiging van kultuurgoed heeft teweeggebracht. Waren er zelfs een beetje deprie van. Hadden een idee, iedereen op een tandem als er oorlog komt, onder het motto “tandem mee pour liberté”.

Op de volgende etappe kwamen we langs Hanzestad Buxtehude, ook zo’n snoepje van een binnenstad, met nog een tegel met de vermelding dat de Nederlanders in het verleden veel voor de stad betekend hadden. En verder over slechte bospaden met af en toe stevige hellinkjes met een overnachting in Jesteburg, om vervolgens aan te komen op de camping van Hanzestad Luneburg. Tijd voor een rustdag.

Relaxt ontbeten, daarna bezoekje aan Lüneburg, eigenlijk te heet maar ok. s'middags bericht van Maurice :waar we zaten, was samen met Tim , na een week mountainbiken op weg terug uit Zweden en het leek hen leuk om langs te komen. Uiteindelijk na vele uren stau om 22:30 aangekomen. Gezellig nagepraat en de slaapzak in. S'morgens samen ontbeten en afscheid genomen, was effe gezellig .

Op, richting Hanzestad Lubeck. Na een van de grootste sluisliften van Europa en een paar best wel? zware etappes over slechte bospaden en onder omgevallen bomen door , van het onweer de avond ervoor aangekomen in Lübeck. Foto’s genomen en weer verder. Onderweg een Nederlandse dame ontmoet bij de Herrentunnel, waar je alleen met de speciale fietsbus doorheen kunt. Samen opgetrokken naar Travemunde, alwaar de pont over de Trave genomen naar de Priwal ( zo heet dit gedeelte aan de overzijde van de Trave ) en ons gesetteld op het kampeerterrein je van de Natuurvrienden. Eindelijk de Oostzeekust.

Wordt vervolgd……

Dag 10 : Bremen_- Plonjeshausen 60 km

Hangplaats voor ouderen.

En we hadden net zo`n trek.

Onze eerste duik, en wel tussen de kikkervisjes.

Onze traditionele avondmaaltijd.

Echt Hollands in Noord Duitsland.

Dag 11 : Plonjeshausen_- Mittelnkirch 67 km

Hanzestad Stade.

Het haventje.

Effe een koffietje doen.

Een van de vele vakwerkhuizen in het Altes Land.

Heerlijk aan het bier, bij de boerderij camping van Mittelnkirchen.

In de boomgaard, met nog meer fietsers.

Dag 12 : Mittelnkirch_- Jesteburg 53 km

Nog eentje, omdat ze zo mooi zijn. De deuren geven ook de rijkdom aan.

Het haventje van Buxtehude.

Die Hollanders zitten ook overal.

Ons zitje onderweg.

Soms wil je ze effe niet zien.

Dag 13 : Jesteburg- Luneberg 46km

Ontbijt met de mannen uit Zweden.

De Alte Markt van Luneburg.

De volkswijk in Hanzestad Luneburg.

Dag 15 : Luneberg - Lutauern See 71km

Een van de grootste sluizen van Europa. Geweldig wat mensenhanden kunnen maken.

Met lauw bier aan de Lutauern See

Dag 16 : Lutauern See - Buchholz 24km

Uitzicht over de Ratzerburgersee.

Hindernis onderweg na onweer een dag eerder.

Dag 17 : Buchholz - Priwall(Travemunde)

Binnenstad van Lubeck.

Met de fiets in de bus door de Herrentunnel.

Zicht op Travemunde, vanaf de pont.

Eindelijk bij de Oostzee kust!

Groetjes

Henk en Marijke

Ineke en Bert

Wouw, wat een tocht weer met mooie huizen en boerderijen.
Nu lekker verder langs de Oostzee en elke dag in zee zwemmen, super??.
Goeie reis weer en veel plezier,
Liefs Bert en Ineke?

Anneke (njzus)

Leuke steden hoor. Wordt mooi foto album. Superleuk hè om een zoon zo onverwacht te zien. Gezellig. Fijne tijd in Berlijn. Zoen?

C0enPia

Weer een mooi verhaal en foto's. Zulke fietspaden zijn wij niet tegengekomen in Duitsland en Oostenrijk. Geniet er nog even van en hopelijk met mooi weer . Alvast een fijne verjaardag toewenst. Liefs

Bert en Ineke

Lieve Marijke en Henk,
Van harte gefeliciteerd met Marijke haar verjaardag en een gezellige dag en fietsplezier?.
Henk heb je al vlaggetjes langs de tent of op haar fiets gehangen?????

Ben U

Hoi Marijke, Henk van harte gefeliciteerd met Marijke haar verjaardag. Wat een mooie reis over onbekende paden en wat een Ausdauer. Petje af. Veel plezier in Berlijn. Groetjes Ben

Jan

Hallo HEMA,
verslag gelezen en foto's bekeken. indrukwekkend hoor!
Ga zo door en geniet van de resterende dagen op deze fietsvakantie.
Groetjes, Jan.